Welke social media-berichten zorgen voor de meeste interactie in Protestantse kerkgemeentes?

Door op

Steeds meer kerken maken facebookpagina’s en twitterprofielen aan. Vaak plaatsen ze zo nu en dan een bericht, maar evaluatie ontbreekt. Waarom krijgen bepaalde berichten wel veel likes, retweets of reacties en andere niet?

Op deze vraag zijn nog weinig antwoorden te vinden. Vooral voor kerken.

Annelies Mol en Albert Wieringa, beiden student Kunst en Techniek aan Saxion, besluiten te onderzoeken welke facebook- en twitterberichten de meeste interactie opleveren. Hierbij wordt de volgende onderzoeksvraag gehanteerd:

Wat zijn onderscheidende kenmerken van, door een Protestantse kerkgemeente* geplaatste, Facebook- en Twitterberichten met 25% meer interactie (likes, shares, retweets, favorites of reacties) dan het gemiddelde bericht van deze kerkgemeente; met meer dan één interactie; en wat is de verklaring daarvoor volgens experts*?

Veertien aaneengesloten dagen worden alle geplaatste berichten van 147 facebookpagina’s en 195 twitteraccounts van kerken geïnventariseerd. Van elk van de 1510 berichten wordt genoteerd hoeveel interactie er heeft plaatsgevonden. De berichten met meer dan 25% interactie boven het kerkgemiddelde worden geanalyseerd.

Uit deze analyse wordt geconcludeerd wat voor Facebook en Twitter het meest ideale tijdstip van plaatsing is. En welk type bericht de meeste interactie oplevert.

Omdat cijfers niet alles zeggen wordt aanvullend een interview gehouden met twee social media specialisten ( @mennoboth en @chielos ). Zij vertellen welke social media-berichten in het algemeen de meeste interactie opleveren. Zo wordt duidelijk wat specifiek verschilt bij kerken.

Alle uitkomsten zijn te vinden in het onderzoeksverslag en de infographic.

Wat denk jij: hebben kerken iets aan sociale media? Waarom wel/niet?

* Kerkgemeente: De leden van een kerk.

Deel deze pagina