Schermafbeelding 2015-09-21 om 15.12.42

Social Media Strategy Cone gepubliceerd in International Journal of Information Management

Door op

De opmars van social media zet verder door. Dit levert kansen en bedreigingen op voor organisaties, echter ontbreekt het vaak nog aan doordachte strategieën. Robin Effing, Associate lector van de kenniskring Media, Technologie & Design van Saxion ontwikkelde samen met Ton Spil van de Universiteit Twente de “Social media strategy cone” voor de ontwikkeling en evaluatie van social mediastrategieën in theorie en praktijk.

Systematisch literatuuronderzoek lag aan de basis voor het vinden van de belangrijkste elementen van social mediastrategie.
De zeven meest essentiële elementen uit een social mediastrategie zijn:

  1. Doelgroep
  2. Kanaalkeuze
  3. Doelen
  4. Middelen
  5. Regels
  6. Monitoring
  7. Content activiteit

Bovenstaande elementen zijn in de praktijk getoetst door interviews te houden bij organisaties. Dit resulteerde uiteindelijk in de vorming van de “Social media strategy cone”. In dit raamwerk worden drie niveaus van volwassenheid van social mediastrategie onderscheiden: “Initiation”, “Diffusion” en “Maturity”.

Schermafbeelding 2015-09-21 om 15.12.42
Figuur 1: Social Media Strategy Cone (Bron: Effing & Spil , 2016).

Dit theoretisch raamwerk voor de evaluatie en ontwikkeling van social mediastrategieën staat beschreven in een artikel en is op 31 juli geaccepteerd voor publicatie in het “International Journal of Information Management” van Elsevier. Deze publicatie is het resultaat van een aantal jaren onderzoek en een uitgebreid peer-review proces. Effing en Spil hebben de resultaten van het uitgebreide literatuur- en case-onderzoek gebundeld en systematisch verwerkt in dit artikel.

Voor vragen, suggesties, samenwerking, aanvullingen of nader onderzoek kan contact opgenomen worden met Robin Effing (r.effing@saxion.nl)

Het volledige artikel is beschikbaar via:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401215000778

Bronverwijzing:

Effing, R., & Spil, A.A.M. (2016). The Social Strategy Cone: Towards a Framework for Evaluating Social Media Strategies. International Journal of Information Management, 36. http://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2015.07.009 Forthcoming.

Deel deze pagina