Studenten van de Universiteit van Warschau in Polen

Social Indicator project aan de Universiteit van Warschau

Door op

Studenten van de Universiteit van Warschau in Polen
Studenten van de Universiteit van Warschau analyseren datasets

Onderzoekers en docenten van het Lectoraat Media Technologie Design zijn in de week van 20 april voor uitwisseling naar de Universiteit van Warschau (Polen) geweest. Het thema van de uitwisselingsweek was “social media en open data analyse”. Robin Effing, Margriet de Vos en Peter Pettinga hebben studenten les gegeven op het gebied van social media-strategie en contentstrategie.

Naast het lesprogramma is er een beknopt project uitgevoerd met deze groep studenten. Onderdeel daarvan was een workshop open data analyse. Door gebruik te maken van onze tool Social Indicator zijn automatisch gegevens verzameld van populaire social media-gebruikers in Polen: Politici en CEO’s. De ‘urls’ van de gebruikersprofielen zijn ingevoerd, en dit heeft een uitgebreide dataset opgeleverd voor analysedoeleinden. De dataset geeft een overzicht van prestatie-indicatoren van Facebook, YouTube en Twitter zoals likes, shares, views, bereik, invloed en interactie. Ook is de inhoud van berichten beschikbaar gemaakt en geanalyseerd.

De studenten van het informatie-instituut van de Universiteit van Warschau hebben de berichtensets geanalyseerd op onderliggende patronen. Welke content gaat het meest viral? Wat voor berichten worden het meest gedeeld? Welke inhoudelijke onderwerpen scoren het best op bereik en interactie? Voetbal blijkt in Polen één van de belangrijke onderwerpen te zijn qua sociale media-impact. Politici genereren veel impact met posts die enigszins controversieel zijn (bijvoorbeeld in de politiek) en daarmee opvallen en aandacht trekken.

Daarnaast is er met onderzoekers van de Universiteit van Warschau gesproken over mogelijk gezamenlijke onderzoeksterreinen. Er liggen  kansen op het gebied van onderzoek naar e-participatie, social media en burgerparticipatie. De data en de resultaten leveren nieuwe inzichten op voor van de doorontwikkeling van Social Indicator, een toolset voor het meten van impact op social media. De Indicator is ontwikkeld in een gelijknamig samenwerkingsproject van Saxion, Universiteit Twente en eLabbs (allen gevestigd in Enschede), waarin momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe softwareoplossing voor het automatisch verzamelen én vergelijken van social media impact. De uitkomsten van deze internationale uitwisseling leveren een belangrijke bijdrage aan het onderzoeksprogramma van Robin Effing. Hij is als associate lector samen met andere betrokkenen bezig met het uitwerken van een onderzoeksprogramma op bovengenoemde onderwerpen.

 

Deel deze pagina