Socialindicator en gemeenteraadsverkiezingen 19 maart 2014

Door op

smi_infographic_def_legendaSaxion, eLABBS en Universiteit Twente presenteren de socialindicator voor het meten van invloed van social media op de verkiezingen. Statistieken van Twitter, Facebook en YouTube geven inzicht in de impact van social media op de gemeenteraadsverkiezingen.

Welke politicus heeft er nu echt invloed op social media? Wie is er het meest actief? Wie heeft de meeste interactie met burgers en andere politici? Van wie wordt het meeste gedeeld? En welke relatie bestaat eigenlijk tussen het gebruik van social media en de verkiezingsuitslag?

In dit nieuwe consortium van Saxion, eLABBS en Universiteit Twente is het afgelopen jaar hard gewerkt aan het ontwikkelen van software om de individuele invloed van politici op social media inzichtelijk te maken.

Socialindicator is gebaseerd op jarenlang controleerbaar onderzoek. Dit onderzoek ging over het meetbaar maken van de impact en effecten van social media. Sinds 2010 zijn betrokkenen van het consortium al bezig met het monitoren van de verkiezingen op basis van impact- en sentimentanalyse.

De gemeenteraadsverkiezingen worden dit keer onderzocht met geavanceerde software die via zogenaamde Application Programming Interfaces (API’s) koppelingen maakt met Twitter, Facebook en YouTube. Deze software wordt later dit jaar voorzien van een online ‘freemium’ dashboard. Hiermee kunnen geïnteresseerden ook zelf profielen monitoren. We benadrukken dat we alleen publiek beschikbare data monitoren zodat de privacy van betrokkenen volledig gewaarborgd blijft.

De beoogde resultaten

  • Inzicht in wie de meeste impact heeft op social media in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen
  • Inzicht in de social-mediainvloed van geselecteerde individuen op basis van :
    • SMI score (overall invloed)
    • Subscore voor interactie
    • Subscore voor de mate van viraliteit (word-of-mouth)
    • Vele andere zinvolle inzichten
  • Inzicht in de relatie tussen social media gedrag en de verkiezingsuitslag

Eerste resultaten

We zijn begonnen met verzamelen van statistieken vanaf woensdag 12 maart 2014 en kijken dagelijk naar een historie van 14 dagen. De gesecteerde gemeenten zijn in eerste instantie de 45.000+ gemeenten in Overijssel. Dit zijn Almelo, Enschede, Hardenberg, Hengelo, Kampen, Zwolle, Deventer.

Op de website van RTV Oost vindt u het artikel ‘CDA Overijssel had in campagne meeste invloed op social media‘, met hierin de belangrijkste resultaten van het onderzoek.

Meer informatie

Robin Effing, r.effing@saxion.nl +31 (0) 623461625

Wetenschappelijke publicaties

  • Effing, R., J. van Hillegersberg and T.W.C. Huibers, Social Media Participation and Local Politics: a Case Study of the Enschede Council in the Netherlands. Electronic Participation. Ed. Maria A. Wimmer, Efthimios Tambouris & Ann Macintosh, Springer Berlin / Heidelberg. 57-68. Sep. 2013.

http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-40346-0_6

  • Effing, R., J. van Hillegersberg and T.W.C. Huibers. Social Media and Political Participation: Are Facebook, Twitter and YouTube Democratizing Our Political Systems? Electronic Participation. Ed. Efthimios Tambouris, Ann Macintosh, & Hans de Bruijn. Springer Berlin / Heidelberg, 2011. 25-35. 5 Sep. 2011

http://www.springerlink.com/index/YG70206Q2P648001.pdf

Deel deze pagina