Sociale media en kerk

Boek

Participatie speelt een belangrijke rol in kerken. Nu online participatie mogelijk is geworden met de opkomst van sociale media is het de vraag op welke manier sociale media participatie invloed heeft op kerken. Kerkgemeenschappen openen hun deuren op Facebook. Er zijn steeds meer Twitter vieringen. Maar wat is de daadwerkelijke waarde van deze nieuwe manier van communiceren voor de kerk? Hoe verandert het gemeenschapsgevoel offline en online? In dit project worden diverse onderzoeksprojecten uitgevoerd naar sociale media en kerken.

Het onderzoek sluit aan bij een promotieonderzoek van Robin Effing bij Saxion en de Universiteit Twente onder begeleiding van Prof. Dr. Theo Huibers en Prof. Dr. Jos van Hillegersberg . Tientallen studenten en ook diverse pastorale professionals uit de praktijk werken mee aan de onderzoeken.

Publicaties:

Veel van de kennis en inzichten uit dit onderzoek worden gebundeld in het boek: “De sociale netwerk kerk”. Uitgeverij Kok geeft dit boek uit in het voorjaar van 2013.

www.desocialenetwerkkerk.nl

Deelprojecten:

1. Rooms Katholieke Kerk: Parochie H. Plechelmus, Oldenzaal, Weerselo, Rossum, Deurningen, Saasveld, strategie en effectmeting naar sociale media. Onderdeel van promotieonderzoek.

2. Apostolisch Genootschap Enschede-1, Enschede. Effectmeting naar sociale media. Onderdeel van promotieonderzoek.

3. Diverse studentenonderzoeken waaronder jongeren en sociale media, Twitter en kerk en pioniersonderzoek PKN.

 

Contactpersoon: Robin Effing r.effing@saxion.nl

 

 

Partners:

1. Universiteit Twente

2. Rooms Katholieke Kerk, parochie H. Plechelmus

3. Apostolisch Genootschap Enschede-1

4. Uitgeverij Kok

Deel deze pagina