Centrumondernemen & Media Technologie

Centrumondernemen & Media Technologie is een RAAK-SIA project gericht op onderzoek en ontwikkeling van crossmedia concepten voor centrumondernemers in Enschede op basis van stadsidentiteit en onderlinge samenwerking.

Met de opkomst van nieuwe media ontstaan er nieuwe combinatie mogelijkheden tussen online en offline ondernemerschap. Een groep centrumondernemers uit Enschede en Utrecht ziet kansen met nieuwe media, doch het ontbreekt aan kennis en voorbeeldprojecten om de volle potentie te benutten. Door de kracht van groepen ondernemers te gebruiken, in combinatie met de unieke stedelijke omgeving, wordt de verbinding tussen consument, centrumondernemer en stad versterkt. Deze verbinding kan het koopgedrag, en daarmee het ondernemersrendement, positief beïnvloeden.

Vergroten van inzicht

Probleem van de ondernemers is dat ze wel gebruik zouden willen maken van verschillende media in hun communicatie, maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken en benutten. Ze hebben geen tijd om zich te verdiepen in deze materie, ideeën uit te werken, concepten te ontwikkelen, pilots te organiseren en effectiviteit te meten. Hoe kan de centrumondernemer de combinatie van online/offline gebruiken om te innoveren in de context van de identiteit van de stad en het veranderende gedrag van consumenten?

Het doel van dit project is de betrokken ondernemers dit inzicht te verschaffen. In workshops en themabijeenkomsten worden ondernemers wegwijs gemaakt in de nieuwe media door concrete voorbeelden te bespreken, de achterliggende techniek uit te leggen en de potentie van specifieke media te illustreren.

Vertaling naar de praktijk

Op basis van dit inzicht worden samen met zowel de individuele als gegroepeerde centrumondernemers nieuwe crossmediale concepten ontwikkeld die een meerwaarde hebben in het eigen ondernemerschap.

Een belangrijk instrument hiervoor is de halfjaarlijkse Media Battle, een snelkookpan van crossmediale creativiteit voor communicatie- en mediatechniekstudenten uit Enschede en Utrecht. In vijf werkdagen ontwikkelen 125 studenten crossmedia concepten voor een diverse groep ondernemers uit het centrum van Enschede en Utrecht. Op de finaledag zullen de studenten hun concepten presenteren en kiest een deskundige jury de winnaar.

Contactpersonen

Looptijd

1 januari 2011 tot 31 december 2012

Bezoek de project website

Deel deze pagina