Impact social media en mass media (voorbeeldopdracht)

In samenwerking met de universiteiten van Warschau en Vilnius gaan we een vergelijkend onderzoek doen naar social media en de massamedia (tv, radio, kranten). We willen uitvinden met welke bedoelingen de massamedia gebruik maken van social media. Het onderzoek gaat om inhoudsanalyse van de posts. We kijken of we patronen kunnen vinden tussen de verschillende landen (Nederland, Polen, Litouwen).

Belangrijke uitgangspunten:
– Focus op de belangrijkste kanalen met het meeste bereik
– Monitoring aan de hand van observatie met een nieuw te ontwikkelen classificatiemodel
– We kijken ook naar de impact (hoeveel hits, wie deelt en gaat iets viral?)
– Beoogde resultaten:
o Verschillen in gebruik
o Patronen voor integratie van media
o Inzichten in achterliggende bedoelingen
o Analytics
o Inschatting van de professionaliteit van de inhoud
o Nieuwe idee├źn voor vervolgonderzoek.

Voor meer informatie over deze opdracht kun je contact opnemen met Robin Effing
(r.effing@saxion.nl), docent en promotieonderzoeker aan het lectoraat Media Technology Design.

Deel deze pagina