Binnenstadsmonitor: Big Data (2016-2017)

Het winkelgedrag in Nederland is sinds een aantal jaren sterk aan het veranderen. Een belangrijke oorzaak hiervan is de toenemende populariteit van online winkelen. Het is voor steden belangrijk een vinger aan de pols te houden om in te kunnen spelen op deze veranderingen. In Enschede worden sinds jaar en dag de ontwikkelingen ten aanzien van de binnenstad in kaart gebracht in de binnenstadsmonitor. De binnenstadsmonitor brengt onder andere aantallen bezoekers, bestedingen, verblijfsduur, waardering en herkomst van de bezoekers in kaart. De kosten van deze monitor zijn momenteel ongeveer 120 euro per jaar.

In deze opdracht lever je een bijdrage aan het tot stand brengen van een binnenstadsmonitor die goedkoper én beter is dan de huidige. Dat doe je door zoveel mogelijk handmatige metingen te vervangen door geautomatiseerde. Je richt je op het monitoren van de bezoekersaantallen en de verblijfsduur. Grote hoeveelheden data over vervoersbewegingen in en om Enschede die door het bedrijf Mobidot worden verzameld met de SMART-app en data over de bezetting van de diverse parkeergarages in Enschede dienen hiervoor als basis. Eventueel kun je deze data aanvullen met data uit de access points van het WiFi in de binnenstad.

Je werkt in deze opdracht samen met het bedrijf Mobidot en onderzoekers van het lectoraat Media, Technology & Design. Daarnaast kun je indien gewenst gesprekken voeren met medewerkers van de gemeente Enschede en Kennispunt Twente (verantwoordelijk voor het schrijven van de binnenstadsmonitor).

Deel deze pagina