Inspiration to ACT

Resultaten Inspiration to ACT: gamen, filmen en virtual reality op de basisschool

Door op

Gamen, filmen en virtual reality op de basisschool. Verre toekomst? Niet volgens acht studenten van de Saxion opleiding Kunst en Techniek. In samenwerking met basisschool De Uitvinding in Enschede verkenden zij de mogelijkheden voor digitale interactie in de leeromgeving van vandaag.

De verkenning vond plaats binnen project Inspiration to ACT, onderdeel van de interne minor van de opleiding Creative Media & Game Technologies. Nederlandse en internationale studenten met verschillende specialisaties werkten acht weken fulltime aan een interactief concept voor een basisschoolomgeving. Hierin kregen de studenten veel vrijheid, maar werden ze wel gevraagd in te spelen op actuele ontwikkelingen, hun gemaakte aannames te testen en een inzichtelijk proof-of-concept op te leveren.

Terug naar de basisschool

Als uitgangspunt voor het ontwerpproces ontwikkelden de studenten eerst een visie op hun vakgebied, op basis van actuele maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. De hieruit resulterende ideerichting werd aangescherpt middels sessies met het Saxion Innovatieteam en de LEGO Education Innovation Studio.

Belangrijke partner in het project was Steve Jobs basisschool De Uitvinding, gericht op de individuele ontwikkeling van ieder kind. Om ontwerpkeuzes te kunnen onderbouwen organiseerden de studenten zelfstandig drie sessies bij de basisschool, waarbij gesproken werd met zowel kinderen als docenten.

Inspiration to ACT
Context-mapping sessie bij Het Palet
Inspiration to ACT
Co-creatie sessie bij Het Palet

De voorbereiding hiervan werd begeleid door extern deskundige Marcel Bolten van Bureau Omgeef, gespecialiseerd in user centered design. Samen met Marcel ontwikkelden de studenten sessies op het gebied van context-mapping en co-creatie, om de leefwereld van de kinderen in kaart te brengen en samen met hen de visie van de studenten te vertalen naar een interactief concept. Essentiële uitgangspunten waren een visuele en speelse manier van werken, om zo op een voor de kinderen natuurlijke manier informatie te kunnen verzamelen.

Om de uitkomsten van de context-mapping en co-creatie sessies tussentijds te evalueren werd bovendien samengewerkt met studenten en docenten van de Saxion Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo). Ter afronding van het project leverden de studenten een proof-of-concept en een pecha kucha presentatie op.

Inspiration to ACT
Evaluatie met studenten en docenten pabo

Gamen, filmen en virtual reality

Het project resulteerde in vier uiteenlopende vormen van digitale interactie.

Wiebe Nieuwenhuis en Joao Monteiro ontwikkelden een digitale versie van het kringgesprek, waarbij kinderen middels smartphones en tablets hun mening kunnen geven over onderwerpen die worden getoond op een centraal scherm in de klas. Dankzij het gebruik van avatars en animaties kunnen kinderen elkaars mening zien en hun eigen mening bijstellen, waardoor de docent inzicht kan krijgen in de groepsdynamiek.

Rik Kuiper en Pascal Ramakers namen gaming als uitgangspunt om creativiteit en samenwerking tussen de kinderen te belonen. Op basis van het populaire spel Minecraft ontwikkelden zij Printcraft, waarin kinderen op school gezamenlijk virtuele gebouwen kunnen ontwikkelen. De bouwwerken kunnen vervolgens eenvoudig worden geprint op een 3d printer, waarbij een brug wordt geslagen tussen het virtuele en fysieke domein.

Peter Kellenaers en Julian Franke speelden in op de populariteit van online video, door kinderen middels het maken van films uit te dagen om zich te verdiepen in abstracte onderwerpen. Het door hen ontwikkelde onderwijsprogramma stimuleert de kinderen om deze onderwerpen te vertalen naar een visueel verhaal, waardoor kennis beter blijft hangen. Dankzij het gebruik van tablets met camera’s en eenvoudige montagesoftware hoeven de kinderen hiervoor niet aan achter een bureau te zitten, maar kunnen ze tijdens het filmen actief gebruik maken van de gehele ruimte.

Valerij Kozic en Artjoms Brilovs ontwikkelden een virtuele versie van de traditionele presentatie. In hun softwarepakket wordt niet langer gebruik gemaakt van slides maar 360-graden video. Met de door hen gebouwde 360-graden camera legden ze informatieve video’s vast, die de kinderen middels een Google Cardboard kunnen bekijken. De toegevoegde waarde hierbij is dat de docent interactieve tekst en afbeeldingen aan de video’s kan toevoegen. Hierdoor kunnen de kinderen zich, ieder op zijn eigen tempo, onderdompelen in een onderwerp.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit project kan contact worden opgenomen met Stephan Brandenburg, projectleider van Inspiration to ACT: s.c.a.brandenburg@saxion.nl.

Deel deze pagina